Over Het Klankbord                                            


Wie ben ik? Na de Rijkskweekschool (Den Haag) volgde ik met succes een opleiding voor directie blaasmuziek, HBO, 4-jarig. Daarna volgde ik aan het Tilburgs conservatorium een 5-jarige dagopleiding voor de Onderwijs akte A. Ook met een diploma afgesloten. 
De laatste 24 en 28 jaar van mijn werkzame leven was ik muziekdocent aan het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven en aan het Strabrecht College in Geldrop. Aan beide scholen gaf ik les aan mavo-, havo- en vwo-klassen. Op het Lorentz was ik de enige muziekleerkracht; daar had ik grote successen met de schoolband, solisten en elke schooljaar een ad hoc koor van brugklassers en oudere leerlingen. We kregen o.a. uitnodigingen van de KRO en de NS. 

Vanaf 1988 werkte ik ook als dirigent bij verschillende gemengde koren. De repertoirevorming werd voor mij toen een grote zorg. Ik ontdekte, dat het (landelijke) koorrepertoire t.o.v. het blaasmuziekrepertoire erg oubollig was en besloot om zelf aan de slag te gaan met het maken van eigentijdse, goed klinkende en aansprekende koor-composities en -bewerkingen. Dit had succes; elk jaar kwamen er nieuwe leden bij. Ik werkte met een vaste pianist. 

De joodse muziek kreeg mijn aandacht toen mij in 1974 door het bestuur van het Genootschap Nederland - Israël werd gevraagd of ik wilde meedenken, om de laatste seizoensbijeenkomsten van hun diverse afdelingen met joodse muziek te kunnen afsluiten. Daartoe richtte ik het ensemble 'Rozjinkes mit Mandlen' op ( Rozijnen met Amandelen) en ging aan het werk om joodse muziek te verzamelen en te bewerken. Door tijdgebrek moest ik de groep in 1979 weer ontbinden. - Omdat ik in 2009 stopte met het dirigeren van koren, besloot ik om verder te gaan met het bewerken van joodse liederen. De meeste in het Jiddisch, maar ook enkele in het Hebreeuws/Ivriet. Er blijkt daarvoor in ons land nog steeds belangstelling te bestaan. De bewerkingen zijn bestemd voor zangstem met begeleiding van één of meerdere instrumenten; nooit meer dan ongeveer 6. 


Waarom geef ik mijn muziek weg? - Nóóit heb ik voor de opbrengst van auteursrechten hoeven werken. Mijn onderwijsbaan garandeerde voldoende inkomsten om daarmee tevreden te  zijn in het leven. 


De tweede reden is, dat onze luidruchtige 'snelle samenleving' volkomen vercommercialiseerd is. De MUZIEKwereld is sluipenderwijs ingelijfd door de wereld van de muziekINDUSTRIE. De bevolking wordt onophoudelijk bestookt met PoP-muziek of wat daarvoor moet doorgaan. Massa-evenementen worden tot standaard verheven. Het gevolg is mede, dat bij veel jongeren de aandacht uitsluitend wordt geconcentreerd op PoP-muziek. Met bereidwillige hulp van hand- en spandiensten verrichtende omroepmedia. 

Door de kleiner wordende markt van 'die andere muziek' zijn goede bladmuziekuitgeverijen verdwenen of opgekocht door Amerikaanse (pop)bedrijven, die uitsluitend op winst maken zijn gericht. De conservatoria hebben grote moeite bij het vinden van studenten voor de niet op PoP-muziek gerichte opleidingen. 


(Various parts  - vocal and instrumental - can be obtained for free by contacting me)